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Nordicana D89 / DOI : 10.5885/45708CE-073B968F9A2B496E
Température du sol et de l'air sous deux abris le long de la Alaska Highway au Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada
Ground and air temperature under two sheds along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada
Daniel Fortier 1,2, Michel Sliger 2, Samuel Gagnon 1,2, Karine Rioux 1,2
1Université de Montréal
2Centre d’études nordiques, Université Laval, Québec, Canada

Résumé / Abstract
Pour évaluer l'impact de deux abris servant à limiter le réchauffement et la dégradation du pergélisol sur un remblai de route, les températures de la surface du sol surface de l'air ont été enregistrées avec des capteurs iButton de juin 2011 à novembre 2017 le long de la Alaska Highway au Beaver Creek Road Experimental Site (BC-RES), Yukon, Canada. Les deux abris étaient situés de chaque côté de la route (abri nord et abris sud) sur la pente du remblai et mesuraient 30 m x 15 m x 1 m (LxlxH). Quatre capteurs iButton ont été suspendus au toit à l'aide d'une corde et positionnés 20-50 cm au-dessus de la surface du sol au centre des abris, espacés de 3 à 4 mètres dans le sens de la largeur. Pour la température de la surface du sol, 15 et 13 capteurs iButton ont été enterrés à 10 cm (±5 cm) de profond pour l'abri du sud et l'abri du nord, respectivement. Les capteurs iButton enterrés ont été positionnés de manière à mesurer la température de la surface du sol à la fois au centre et à la périphérie des abris. La température du sol a également été mesuré en profondeur au centre de l'abri sud dans un trou de forage avec des thermistances situées entre 0.1 m et 15.3 m. Le trou de forage était situé au centre du talus du remblais (YG6). Les mesures de température ont été enregistrées aux 4h entre le 2 octobre 2008 et le 12 janvier 2019. ATTENTION: Certaines données sont corrompues et n'indiquent pas les bonnes valeurs après juillet 2015, surtout pour les profondeurs commençant à 2.8 m.



To assess the impact of two sheds used to limit permafrost warming and degradation on a road embankment, soil surface and air temperatures were recorded with iButton sensors from June 2011 to November 2017 along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site (BC-RES), Yukon, Canada. The two sheds were located on both sides of the road (northern shed and southern shed) on the embankment slope and measured 30 m x 15 m x 1 m (LxWxH). Four iButton sensors were suspended from the roof with a rope and positioned 20-50 cm above the ground surface at the center of the sheds, 3-4 meters apart widthwise . For soil surface temperature, 15 and 13 iButton sensors were buried 10 cm (±5 cm) deep for the southern and northern sheds, respectively. The buried iButton sensors were positioned to measure soil surface temperature at both the center and periphery of the sheds. Ground temperature was also recorded at depth at the center of the southern shed in a borehole with thermistors located between 0.1 m and 15.3 m. The borehole is located at the center of the slope of the embankment (YG6). Measurements were made every 4h from 2 October 2008 to 12 January 2019. WARNING: Some borehole values are corrupted and do not indicate accurate values after July 2015, especially for depths 2.8 m and below.
Citation des données / Data citation
Fortier, D., Sliger, M., Gagnon, S., Rioux, K. 2021. Température du sol et de l'air sous deux abris le long de la Alaska Highway au Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada, v. 1.0 (2008-2019). Nordicana D89, doi: 10.5885/45708CE-073B968F9A2B496E.
Fortier, D., Sliger, M., Gagnon, S., Rioux, K. 2021. Ground and air temperature under two sheds along the Alaska Highway at the Beaver Creek Road Experimental Site, Yukon, Canada, v. 1.0 (2008-2019). Nordicana D89, doi: 10.5885/45708CE-073B968F9A2B496E.
Carte de localisation / Location map

Publications clés / Key references
Malenfant-Lepage J, Doré G, Fortier D. Thermal Effectiveness of the Mitigation Techniques Tested at Beaver Creek Experimental Road Site Based on a Heat Balance Analysis: Yukon, Canada. In: Proceedings from 15th International Conference on Cold Regions Engineering, Québec, Canada, 2012:42-51.
Malenfant-Lepage, J., Doré, G., Fortier, D., Murchison, P. (2012) Thermal performance of the permafrost protection techniques at Beaver Creek experimental road site, Yukon, Canada. Proceedings of the 10th International Conference on Permafrost, June 25-29, Salekhard, Russia, Vol. 1: 261-266.
Stephani, E., Fortier, D., Shur, Y., Fortier, R., Doré, G., Walsh, R. (2014) A geosystems approach to permafrost investigations for engineering applications, an example from a road stabilization experiment, Beaver Creek, Yukon, Canada. Cold Region Science and Technology, Vol. 100: 20-35. DOI: 10.1016/j.coldregions.2013.12.006.
Remerciements / Acknowledgements
Nous remercions Yukon Highways and Public Works pour l'accès au site et aux données. Nous remercions également Transport Canada pour avoir financé ce projet et le Conseil de recherches en sciences naturelles et en génie du Canada pour son soutien financier.

We thank Yukon Highways and Public Works for giving access to the study site and to the data. We also thank Transport Canada for funding this project and the Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada for its financial support.
Données associées / Related data
Statut / Status
Publié / Published
Historique des versions / Version history
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Version 1.0 (2008-2019) - Mise à jour le 18 mai 2021 / Updated May 18, 2021

Sites de mesure / Measurement sites
 SiteLatitudeLongitudeAltitude (m)
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Beaver Creek Road Experimental Site section YG6
62.339-140.835649.0

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